flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

АНАЛІЗ результатів анонімного опитування учасників судового процесу та відвідувачів господарського суду

27 грудня 2019, 10:53

Планом роботи Господарського суду Кіровоградської області на 2019 рік заплановано проведення соціологічного опитування учасників судового провадження, відвідувачів Господарського суду Кіровоградської області щодо оцінювання діяльності суду.

З метою організації вказаного заходу, з’ясування суспільної думки щодо рівня організації роботи Господарського суду Кіровоградської області, вжиття заходів для вдосконалення роботи суду, підвищення стандартів при здійсненні правосуддя, зміцнення довіри громадян і поліпшення інформаційно-аналітичного забезпечення, пошуку нових напрямів удосконалення діяльності господарського суду, а також на виконання пункту 3 рішення Ради суддів України №35 від 12 травня 2016 року та рішення зборів суддів Господарського суду Кіровоградської області №19 від 20.05.2016 головою господарського суду видано наказ № 130 від 20.11.2019 «Про проведення оцінювання роботи Господарського суду Кіровоградської області» (далі – Наказ № 130 від 20.11.2019).

Згідно підпункту 1.1. пункту 1 Наказу № 130 від 20.11.2019 в період з 25 листопада 2019 року по 06 грудня 2019 року включно в Господарському суді Кіровоградської області проводилось опитування щодо стану задоволеності роботою господарського суду учасниками судового процесу та відвідувачами суду, шляхом проведення анонімного анкетування.

Інформування громадськості про заплановане опитування громадян – учасників судового процесу та відвідувачів суду відбулося за допомогою розміщення відповідного оголошення  на офіційній web-сторінці Господарського суду Кіровоградської області web–порталу «Судова влада України», а також на інформаційному стенді в приміщенні суду.

Основним завданням соціологічного дослідження є оцінювання рівня якості роботи суду, зручність та комфортність перебування в суді, повнота та ясність інформації, сприйняття роботи працівників апарату суду тощо.

На виконання підпункту 10.3. пункту 10 Наказу № 130 від 20.11.2019 робочою групою з проведення оцінювання в складі: керівника апарату суду Ніколаєнко Т.Ю., начальника відділу управління персоналом Кононченко Є.К., начальника загального відділу (канцелярії) Яриш О.М. та головного спеціаліста відділу управління персоналом Філіпової А.Г. 09 грудня 2019 року було розкрито скриньку із анкетами щодо опитування учасників судового процесу та відвідувачів суду, вилучено вміщені до неї анкети та проведено підрахунок заповнених респондентами анкет, а також їх відповідей.

За результатами проведеного підрахунку слід зазначити, що в опитуванні взяли участь 60 респондентів, що на 30 респондентів більше, ніж в минулому році та на 1 респондента більше, ніж в 2016 році, у зв’язку з чим можна зробити висновок про значне збільшення активності учасників судового процесу та відвідувачів суду в прийнятті участі у вищевказаному заході.

Детальну інформацію про результати оцінювання роботи Господарського суду Кіровоградської області в звітному періоді викладено у нижченаведеній таблиці (додається).

 

ВИСНОВОК:

Аналізуючи результати проведеного опитування учасників судового процесу та відвідувачів Господарського суду Кіровоградської області варто зазначити, що всього прийняли участь в опитуванні 60 респондентів, з них більшість (58 %) людей молодого віку від 26 до 39 років, при цьому 38 чоловіків та 22 жінки.

Значна більшість опитуваних (58 осіб) мають повну вищу освіту, разом з тим 2 особи зазначили, що мають базову вищу освіту.

Зі змісту заповнених анкет вбачається, що більшість респондентів (41) проживають в населеному пункті, де розташований суд, тобто в місті Кропивницький. 

В цілому більшості респондентам було легко знайти будівлю суду, додзвонитися до суду та отримати потрібну інформацію. Графік роботи загального відділу (канцелярії) дає можливість вчасно та безперешкодно вирішувати справи в суді (подати позов, ознайомитися з матеріалами справи, отримати копію судового рішення та наказ).

На питання анкети «У суді Ви представляєте?» 80 % респондентів повідомили, що представляють «Іншу особу (є адвокатом, юристом)», 10 % - «Особисто себе (є позивачем/відповідачем)» та 10 % респондентів зазначили «Інше», зокрема являються представниками державного органу, арбітражним керуючим, прокурором.

Під час опитування, 41 респондент зазначив, що справа, в якій він є учасником судового процесу, перебуває в процесі розгляду, 3 опитуваних зазначили, що розгляд справи ще не розпочато і 6 – вказали, що розгляд справи завершено (прийнято рішення у справі).

Зручність та комфортність перебування громадян у приміщенні суду (місця для очікування, доступ до побутових приміщень (туалетів), комфортність залів судового засідання, освітлення, чистота приміщень тощо) респонденти оцінили майже порівно на оцінку «добре» - 27 та «відмінно» - 28, лише 5 осіб зазначили «задовільно».

Щодо безперешкодного потрапляння людей з обмеженими можливостями до приміщення суду та користування послугами суду, респонденти, в більшості випадків, вказали на наявність такої можливості, надавши відповіді «Цілком так» та «Швидше так», що складає 58 % від загальної кількості опитуваних. Поряд з цим, 15 % респондентів повідомили «Швидше ні» та 25% «Більш-менш (варіант: і так, і ні)», а 1 респондент зазначив «цілком ні»».

Варто зазначити, що з боку Господарського суду Кіровоградської області вчиняються всі можливі заходи, для забезпечення доступу до приміщення суду осіб з обмеженими можливостями. Так, в суді наявний переносний пандус, розташовано один із залів судового засідання та канцелярію (загальний відділ) на першому поверсі приміщення суду. Поряд з цим, враховуючи те, що Господарський суд Кіровоградської області орендує приміщення, в якому він розташований у суду відсутня можливість збільшення площі існуючих будівель (приміщень) суду шляхом надбудови (прибудови), з метою створення належних умов для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Для сприяння особам з інвалідністю у реалізації їх прав щодо рівного доступу до правосуддя наказом голови Господарського суду Кіровоградської області № 127 від 19.11.2019 визначено відповідальних осіб по забезпеченню рівного доступу до правосуддя маломобільних груп населення (МГН). Завданням вказаних осіб є, зокрема, надання безпосередньої допомоги МГН під час відвідування приміщення Господарського суду Кіровоградської області. Вказаним наказом затверджено План заходів по впровадженню рівного доступу до правосуддя МГН в господарському суді.

Інформація про відповідальних осіб по забезпеченню рівного доступу до правосуддя МГН, їх повноваження та контактний номер телефону, а також інша необхідна інформація, розміщена на офіційному web-сайті господарського суду.

Звертаємо увагу, що для забезпечення доступності  осіб з інвалідністю, зокрема осіб з вадами зору та слуху, господарським судом у 2019 році облаштовано приміщення суду позначеннями (піктограмами), із застосуванням шрифту Брайля.

Майже всі респонденти, які прийняли участь в опитуванні – 90 % позитивно оцінили повноту, якість та доступність необхідної для відвідувачів суду інформації (наявність інформаційних стендів, зразків документів, порядку сплати судового збору, інформації щодо розміщення кабінетів та інших приміщень тощо). При цьому, 59 осіб, які брали участь в опитуванні зазначили, що їх повністю задовольняє інформаційна наповненість вказаних вище ресурсів Господарського суду Кіровоградської області (наявність необхідної інформації, цікаві відомості, зручність користування), 1 особа не надала відповіді на дане питання.

Майже всі опитувані повідомили, що користуються офіційним web-сайтом Господарського суду Кіровоградської області на веб-порталі «Судова влада України», так з них – 43 часто користуються вказаним сайтом, і 15 – «інколи», та «не користуюсь» (не маю змоги/необхідності) – 2 респонденти. 

На пропозицію респондентам повідомити: «Якої інформації, на Вашу думку, не вистачає на інформаційних ресурсах Господарського суду Кіровоградської області (web-сайті суду, інформаційних кіосках та стендах суду тощо)?» останні зазначили:

  • щодо судових засідань в режимі відеоконференції;
  • опису процедурних аспектів розгляду справ;
  • розгорнутого списку телефонів працівників суду (помічників);
  • графіку атестації суддів та їх результати;
  • щодо результатів розгляду справи;
  • розмістити більшу кількість зразків заяв;
  • щодо передачі справ та повернення з апеляційної інстанції;
  • щодо судової практики Верховного Суду.

За результатами всіх проведених раніше опитувань учасників судового процесу та відвідувачів суду, Господарський суд Кіровоградської області, за наявності такої можливості, враховував пропозиції респондентів щодо покращення організації роботи суду.

Пропозиції, надані респондентами під час цього опитування також будуть враховані господарським судом, в межах можливостей. Варто зазначити, що наразі в Господарському суді Кіровоградської області телефонний зв'язок здійснюється через міні-АТС, а тому всі вхідні дзвінки надходять на телефонний номер (0522) 22-09-70 (приймальня господарського суду), з’єднання з працівниками суду в телефонному режимі відбувається через секретаря приймальні. На офіційному web-сайті Господарського суду Кіровоградської області в розділі «Про суд» в підрозділах «Керівництво»  та «Помічники суддів, секретарі судового засідання» зазначено номер телефону (0522) 22-09-70, а також номер телефону гарячої лінії господарського суду – (0522) 22-07-88.

Значна більшість респондентів (95%) оцінили на «Відмінно» та «Добре» рівень етичної поведінки працівників апарату суду (доброзичливість, неупередженість, коректність тощо) та зазначили, що працівники суду старанно виконують свою роботу, не припускаються помилок, які призводили б до перероблювання документів тощо, однак 3 особи оцінили рівень етичної поведінки працівників апарату суду  на «Задовільно».

Вказані результати свідчать про те, що працівники Господарського суду Кіровоградської області професійно виконують свої посадові обов’язки, є компетентними в своїй справі та цілком дотримуються правил етичної поведінки в спілкуванні із сторонами, учасниками судового процесу та відвідувачами суду.

Щодо оцінювання роботи суддівського корпусу респондентами були надані наступні відповіді.

Дотримання строків та процедур розгляду справ у Господарському суді Кіровоградської області 40 % (24 опитуваних) оцінили на - «Відмінно», 55 % (33 опитуваних) - на «добре» і 5 % (3 респондента) оцінили на «незадовільно».

96,5% опитуваних громадян повідомили, що останнє судове засідання, за їх участю, розпочалося вчасно.

Значна більшість опитуваних (73 %) відмітили, що господарським судом були враховані побажання при призначенні дня та часу судового засідання. Аналогічні результати були встановлені під час проведення опитування учасників судового процесу та відвідувачів суду в 2017 та 2018 роках.

Крім того, 83% респондентів зазначили про обґрунтованість затримок/перенесень розгляду справ за участю опитуваних.

48 респондентів вказали на те, що вони вчасно отримували процесуальні документи, 11 – зазначили – «зазвичай вчасно», а одна особа зазначила «частіше із запізненням».

Рівень професіоналізму та етичної поведінки суддів (доброзичливість, коректність, неупередженість тощо) респонденти оцінили на «відмінно» - 29 опитуваних, «добре» - 29 опитуваних, «задовільно» - 2 респондента.

22 опитуваних зазначили, що рішення суду по справі було на їхню користь, 7 – «не на мою» 30 - відмітили позначку «інше».

Варто зазначити, що всього 10% опитуваних вказали, що планують оскаржувати рішення суду по справі, 39 %  - не  планують цього робити, 41 % респондентів відмітили позначку «інше».

На питання в анкеті «Чи було рішення у справі викладено легкою, доступною для розуміння мовою?», 50 респондентів, повідомили про те, що рішення суду у справі викладено легкою, доступною для розуміння мовою, 1 особа зазначила «Не зовсім (з деякими труднощами)» і 9 опитуваних відмітили, що слухання ще триває.

Проведене опитування відвідувачів Господарського суду Кіровоградської області сприяло визначенню оцінки щодо рівня задоволеності громадян якістю різних аспектів функціонування суду для підвищення професіоналізму та ефективності його працівників. Зазначений захід сприяє покращенню взаємодії між громадянським суспільством та органами судової влади.

На особливу увагу заслуговує той факт, що переважна більшість учасників анкетного опитування, а саме 95 % оцінили якість роботи Господарського суду Кіровоградської області на "відмінно" та "добре".

Враховуючи викладене, дане дослідження дало змогу з’ясувати, що діяльність Господарського суду Кіровоградської області отримала високу оцінку відвідувачів суду, яка є результатом щоденної та відповідальної роботи адміністрації суду, суддів та працівників апарату суду.

Результативна організація роботи, постійний контроль за діяльністю суду та систематичне підвищення рівня професійності і культури працівників апарату суду, направлені на зміцнення рівня довіри громадян до судової гілки влади, доступності судової системи, а також на покращення іміджу Господарського суду Кіровоградської області та господарських судів в цілому. 

Варто зазначити, що проведення опитувань учасників судового процесу та відвідувачів суду стало доброю щорічною традицією Господарського суду Кіровоградської області.

Так,  перше опитування відвідувачів було проведено господарським судом ще в 2012 році. З того часу кожного року Господарський суд Кіровоградської області проводить подібні опитування, узагальнює думки громадян щодо діяльності суду, розглядає пропозиції та, за наявності, зауваження, в результаті чого керівництвом суду приймаються управлінські рішення та, за можливості, впроваджуються заходи для покращення роботи суду.

На прохання Господарського суду Кіровоградської області до респондентів в анкеті залишити пропозиції для покращення роботи суду, висловити свої побажання щодо організаційного забезпечення діяльності суду учасники судового процесу та відвідувачі зазначили:

  • «Суд працює на відмінно»;
  • Дуже гарна організація роботи, працюють професіонали, як судді так і працівники суду»;
  • «Один із зразкових господарських судів»;
  • «Встановіть кавомашину»;
  • «Розмістити інформацію, а саме номери мобільних телефонів помічників суддів»;
  • «Вдосконалити систему Електронний Суд»;
  • «В подальшому залишатись професіоналами своєї справи»;
  • «Зберегти якість роботи на досягнутому рівні»;
  • «Документи, які надсилаються електронною поштою без ЄЦП- судом не розглядаються. Було б краще, якби розглядались. А в іншому дуже задоволена роботою Господарського суду Кіровоградської області»;
  • «Посміхайтесь частіше».

Завдяки пропозицій відвідувачів суду, викладених в своїх анкетах за попередні роки, з метою створення учасникам судового процесу доступу до інформації, господарським судом було збільшено кількість залів судового засідання; розміщено більше лав, стільців для комфортного перебування в приміщенні суду сторін та учасників судового процесу; висвітлено на офіційному   web-сайті Господарського суду Кіровоградської області ПІБ помічників суддів та секретарів судового засідання; надано доступ відвідувачам до Інтернету через Wi-Fi; постійно оновлюється інформація на web-сайті суду та інформаційних стендах; керівництвом суду систематично проводяться бесіди з працівниками апарату щодо підтримання ввічливості, доброзичливості та поваги до наших відвідувачів. 

Господарський суд Кіровоградської області щиро дякує всім громадянам, які прийняли участь в опитуванні, а також за високі оцінки організації діяльності суду, теплі слова та побажання! Як і в минулі роки, в майбутньому господарський суд буде прикладати всіх зусиль для вдосконалення роботи суду, підвищувати рівень професійності і культури працівників апарату суду, брати активну участь в  зміцненні довіри громадян до судової гілки влади, доступності судової системи, а також на покращення іміджу Господарського суду Кіровоградської області та господарських судів в цілому.