Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Узагальнення
результатів опитування представників учасників судового процесу, відвідувачів господарського суду Кіровоградської області
З нагоди святкування Дня працівників суду, згідно наказу голови господарського суду Кіровоградської області від 21.11.2012 р. №80 «Про проведення соціального опитування», проведено опитування представників учасників судового процесу, відвідувачів господарського суду Кіровоградської області.
Необхідно підкреслити, що даний захід, ініційований керівництвом господарського суду, вже став традиційним. Подібне дослідження проводилось господарським судом у 2011 році.
Метою проведення даного соціального дослідження, як і в минулому році, було з’ясування суспільної думки щодо рівня організації роботи господарського суду Кіровоградської області та підвищення ефективності роботи суду.
Під час опитування, яке тривало протягом одного тижня (з 26 по 30 листопада 2012 року), відвідувачам господарського суду Кіровоградської області було запропоновано відповісти на запитання анкети, що стосувалися суб’єктивного сприйняття ними діяльності судової установи.
Питання, за якими визначалась суспільна думка також були традиційними, що надало можливість порівняти відповіді респондентів та побачити як змінилась їх оцінка.
Шляхом узагальнення заповнених користувачами судових послуг анкет, було одержано об’єктивну інформацію про організацію роботи господарського суду Кіровоградської області, необхідну для виявлення проблемних питань та прийняття відповідних управлінських рішень, направлених на їх вирішення та удосконалення діяльності судової установи.
В даному опитуванні взяли участь 170 респондентів. У 2011 році кількість респондентів становила 159.
За результатами опитування встановлено наступне.
Соціально-демографічні характеристики респондентів
2011 рік
2011 рік
2011 рік
2011 рік
2011 рік
2011 рік
2011 рік
2011 рік
Категорія справи
2011 рік
Як свідчать результати опитування, серед представників учасників судового процесу, відвідувачів господарського суду Кіровоградської області більшість становлять чоловіки (106 або 62 %). Відповідно відсоток серед учасників судового процесу, відвідувачів господарського суду жінок становить 38. Аналогічна ситуація була і в 2011 році (61% чоловіків та 39% жінок).
За віковим критерієм найбільша кількість респондентів це люди віком від 18 до 29 років (69 чол. або 49 %) та від 30 до 54 років (64 чол. або 45%). Найменшу кількість респондентів становлять люди від 55 років (8 чол., або 6%).
Важливо відзначити, що як у 2011 році так і 2012 році 93% опитаних мають повну вищу освіту.
Також, більшість респондентів складають професійні юристи, які діють від імені та в інтересах осіб, що беруть участь у справі. Так, у 2012 році відсоток даної категорії респондентів становить 60%, а у 2011 році – 63%.
86% респондентів, які заповнили анкети, проживають у нашому місті або в межах Кіровоградської області та 14% опитаних є мешканцями інших областей.
Поряд з респондентами, які є професійними юристами та часто звертаються до господарського суду (66% проти 72% за результатами опитування проведеного у 2011 році), в анкетуванні прийняли також участь учасники судового процесу, що були викликані до суду як відповідачі, треті особи, експерти тощо (19% проти 10% за результатами опитування проведеного у 2011 році), відвідувачі, які особисто звернулись до суду при виникненні спірної ситуації (13% проти 11% за результатами опитування проведеного у 2011 році) та які звернулися вперше до суду за захистом своїх прав (2% проти 7% за результатами опитування проведеного у 2011 році).
Таким чином, спостерігається збільшення кількості відвідувачів, які вперше звернулись до суду за захистом своїх прав.
Як і у попередньому опитуванні, у половині випадків респонденти приймали участь у справах майнового характеру – 50%, та майже в рівних частках у справах немайнового характеру (24%) та справах про банкрутство (26%).
Метою відвідування господарського суду було наступне:
- виступити у справі як учасник судового процесу (43% проти 52% у 2011 році);
- надати документи на виконання вимог ухвали суду (19% проти 22% у 2011 році);
- подати позов, запит, лист та ін. до канцелярії (19% проти 13% у 2011 році);
- отримати судове рішення (10% проти 4% у 2011 році);
- отримати інформацію про рух справи (7% проти 5% у 2011 році);
- отримати іншу інформацію (2%).
Умови перебування у суді та обслуговування відвідувачів
2011 рік
Узагальнююча оцінка роботи господарського суду Кіровоградської області протягом останніх років проводилася на підставі аналізу та узагальнення відповідей респондентів на запитання: «Як змінилася робота господарського суду Кіровоградської області за останні роки?». За результатами опитування, переважна більшість респондентів – 66% – вважають, що робота господарського суду за останні роки поліпшилася, на думку 15% опитаних – залишилася на тому самому рівні, і лише 1% переконані, що робота суду погіршилася.
Слід зазначити, що за результатами опитування проведеного у 2011 році 77% респондентів вважали, що робота суду поліпшилася, 7% зазначали, що робота суду залишилася на тому самому рівні, і 2% вказали, що робота суду погіршилася.
Дана оцінка викликає занепокоєння, оскільки у порівнянні з минулим роком значно збільшився відсоток респондентів, які вважають, що робота суду залишилась на тому самому рівні.
Однак, позитивним є те, що більшість опитаних вважає, що робота господарського суду поліпшилась, а відсоток респондентів, які вважають, що робота суду погіршилася є меншим показника минулого року.
Закономірним є збільшення кількості респондентів, яким було важко відповісти на дане питання, оскільки, як вже зазначалось вище, під час опитування проведеного в поточному році збільшилась кількість людей, які вперше звернулись до суду за захистом своїх прав.
Кардинальних змін щодо наявних проблем в роботі господарського суду Кіровоградської області не відбулось. Як і в минулому році респонденти, в основному, нарікали на недостатню кількість місць для очікування (16%), на відсутність необхідної кількості залів судового засідання (10%) та на відсутність туалету і роздягальні для відвідувачів (2%). Однак при цьому 63% опитаних не відзначили для себе проблем під час відвідування господарського суду Кіровоградської області.
На запитання "Чи затримувався початок судового засідання де Ви виступали в якості учасника судового процесу?" майже половина опитаних (47%) відповіла, що не зустрічала випадків несвоєчасного початку судового засідання. Та разом з тим, респонденти зазначали і про наявність випадків несвоєчасного початку судового засідання, з таких причин:
- продовження розгляду попередньої справи – 34% проти 32% за результатами опитування у 2011 році;
- зволікання з боку судді – 7% проти 6%;
- очікування учасника судового процесу, який спізнювався – 7% проти 5%;
- технічні проблеми – 6% проти 8%;
- інше – 1% проти 2%.
Зазначені результати свідчать про збільшення кількості випадків несвоєчасного початку судового засідання у зв’язку з продовженням розгляду попередньої справи. Це свідчить про необхідність перегляду суддями господарського суду порядку визначення часу необхідного для розгляду судових справ, з метою виключення випадків затримки судових засідань у справах, призначених до розгляду.
Занепокоєння викликає не тільки наявність і у 2012 році випадків затримки початку судового засідання у зв’язку із зволіканням суддею, а й збільшення таких випадків у порівнянні з результатами опитування, отриманими у 2011 році.
Сприйняття роботи працівників апарату суду є суттєвим чинником формування загальної оцінки якості роботи господарського суду.
На запитання "На скільки Ви задоволенні виконанням посадових обов’язків: помічниками суддів, секретарями судового засідання та працівниками загального відділу (канцелярії)?" респонденти відповіли:
- помічниками суддів:
* 98% – задоволені;
* 2% – не дуже задоволені;
- секретарями судового засідання:
* 98% – задоволені;
* 2% – не дуже задоволені;
- працівниками загального відділу (канцелярії):
* 96% – задоволені;
* 4% – не дуже задоволені.
Отже, респонденти вважають, що працівники господарського суду Кіровоградської області виконують свої посадові обов’язки належним чином. Слід відмітити, що як і в минулому році, жоден із респондентів не відмітив в даному розділі анкети такий із запропонованих варіантів відповіді як "не задоволений".
Адміністрацією суду звернуто увагу на те, що у порівнянні з показниками минулого року на 1% погіршився показник якості роботи секретарів судового засідання та на 3% показник якості роботи працівників загального відділу (канцелярії). Проте дані відсотки є незначними та можуть бути наслідком емоційного стану відвідувачів.
2011 рік
Як бачимо, 56% респондентів вважають, що робота апарату суду налагоджена належним чином та не викликає нарікань. В минулому році даний показник був дещо вищий та становив 61%.
36% опитаних все ж таки вважають, що позитивно вплине на роботу апарату суду – взаємна ввічливість і повага співробітників апарату та відвідувачів суду. Слід зазначити, що даний показник є більшим на 8% показника минулого року (28%).
4% респондентів позитив вбачають у підвищенні культурного рівня працівників і лише 3% - у підвищенні професійного рівня.
Дані показники свідчать про підвищення професійного рівня працівників суду та вказують на необхідність за будь-яких обставин дотримуватись взаємної ввічливості і поваги між співробітниками апарату та відвідувачами суду.
Із загальної кількості опитаних, які були на особистому прийомі у керівництва господарського суду Кіровоградської області, 100% залишилися задоволеними його організацією та проведенням. Значна ж кількість респондентів, 134 із 170, зазначили, що вони не були на особистому прийомі у керівництва суду.
Інформаційні ресурси
На оцінку якості роботи судової установи впливає і такий важливий чинник, як наявність інформації про організацію роботи та структуру суду, графіки розгляду справ, вимоги щодо наявності зразків процесуальних документів, інформації із зазначенням розташування судових приміщень, щодо порядку сплати судового збору, реквізитів та розмірів платежів тощо. Особливо це важливо для осіб, які не мають юридичної освіти та досвіду участі в судовому процесі.
Щодо джерел з яких респонденти отримують інформацію щодо роботи господарського суду Кіровоградської області то тут відповіді розташувалися наступним чином:
2011 рік
При цьому, 46% опитаних повністю та 23% частково задоволені рівнем інформаційного наповнення сайту господарського суду Кіровоградської області, 1% не задоволені, інші 30% сайтом нашого суду не користуються.
Враховуючи те, що в минулому році відсоток повністю задоволених рівнем інформаційного наповнення сайту суду складав 40%, а відсоток частково задоволених - 30%, можна зазначити про підвищення даного показника.
Відповіді на питання щодо рівня інформаційного наповнення програмно-апаратного комплексу "Інформаційний кіоск" показали те, що більшість відвідувачів, а саме 72% проти 74% опитаних у 2011 році, не користуються ПАК "Інформаційний кіоск", а 97% проти 92% опитаних у 2011 році респондентів, які користуються кіоском, залишилися задоволеними його інформаційним наповненням. 3% респондентів залишились зовсім не задоволені.
Необхідно зазначити, що інформаційне наповнення програмно-апаратного комплексу «Інформаційний кіоск» здійснюється господарським судом в межах технічних можливостей даного апаратного комплексу.
Також опитування показало, що 19% респондентів не зверталися за отриманням інформаційних послуг, що надаються в телефонному режимі. Рівень же задоволення тих, хто за отриманням вказаних послуг звертався, є таким :
- повністю задоволені – 65% проти 82% опитаних у 2011 році;
- частково задоволенні – 16% проти 15% опитаних у 2011 році.
Необхідно зазначити, що жоден із респондентів не відмітив у даному розділі анкети такий із запропонованих варіантів відповіді як "зовсім не задоволений".
Підсумок
2011 рік
Таким чином, переважна більшість респондентів (58%) поставила оцінку "Відмінно", що на 8% менше показника минулого року, 39% опитаних поставили оцінку "Добре", що на 7% більше показника 2011 року і лише 3% проти 2% "Задовільно" – загальній організації роботи господарського суду Кіровоградської області.
Як вже зазначалося, більшість серед опитаних – юристи, жителі міста Кіровограда, які у зв’язку зі своєю професійною діяльністю часто відвідують різні судові установи нашого міста і мають можливість порівняти якість надання ними послуг. Тому, вважаємо, що відсутні будь-які підстави сумніватися у розумінні респондентами змісту поставлених питань та об’єктивності їх відповідей.
Висновок
Дане опитування надало відповіді на ключові питання, які були поставлені в програмі соціального дослідження.
Як і в минулому році, діяльність господарського суду Кіровоградської області отримала високу оцінку респондентів, які взяли участь в анкетному опитуванні.
Так, підбиття підсумків засвідчило, що майже всі респонденти задоволенні роботою працівників загального відділу (канцелярії), помічників суддів та секретарів судового засідання господарського суду, загалом у відповідях переважають позитивні відгуки про функціонування судової установи та схвально оцінено рівень інформаційного наповнення сайту суду, програмно-апаратного комплексу «Інформаційний кіоск».
Такі відгуки про роботу судової установи є наслідком проведення значної роботи адміністрації суду, суддів і працівників апарату суду по забезпеченню функціонування господарського суду та створенню комфортних умов для перебування учасників судового процесу, відвідувачів господарського суду.
Необхідно зазначити, що разючих змін ані в оцінці учасників судового процесу діяльності судової установи, ані у визначенні найбільш актуальних проблемних питань, що хвилюють респондентів, не відбулося.
Так, найбільш болючими залишаються проблеми створення безпечних, доступних та зручних для користування зон очікування та допоміжних служб. У достатній близькості до них мають бути зали засідань, туалетні кімнати і роздягальні.
Вищевказані питання є доречними та перебувають на постійному контролі адміністрації суду. На жаль, їх вирішення можливе лише за умови виділення додаткової площі та належного фінансування господарського суду. Не виключено, що саме не створення зручних і доступних зон очікування і допоміжних служб вплинуло на пониження загальної оцінки роботи господарського суду у порівнянні з результатами опитування 2011 року.
Також при проведенні порівняння результатів опитування з даними минулого року, тривожним сигналом став факт збільшення кількості респондентів, які вважають, що робота суду залишилась на тому самому рівні та зменшенню кількості підсумкової оцінки «Відмінно».
Такі показники стали стимулом для подальшого удосконалення діяльності суду, оскільки необхідно завжди прагнути здобувати кращих результатів у роботі, а не залишатися на досягнутому рівні.
З цією метою потрібно розробити план дій щодо поліпшення організації діяльності господарського суду та вибору найбільш актуальних та ефективних методів виконання завдань, покладених на господарський суд Конституцією і законами України, вивченню передового досвіду та забезпеченню створення належних умов для впровадження нововведень і необхідних змін.