flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

АНАЛІЗ результатів анонімного опитування учасників судового процесу (відвідувачів суду)

11 січня 2022, 11:54

Відповідно  до  наказу  голови Господарського суду Кіровоградської області     №70 від 16 листопада 2021 року «Про проведення оцінювання» (далі за текстом – наказ), з метою з'ясування суспільної думки щодо рівня організації роботи Господарського суду Кіровоградської області, вжиття заходів для вдосконалення роботи суду, підвищення стандартів при здійсненні правосуддя, зміцнення довіри громадян і поліпшення інформаційно-аналітичного забезпечення, пошуку нових напрямів удосконалення діяльності господарського суду, а також на виконання пункту 3 рішення Ради суддів України №35 від 12 травня 2016 року та рішення зборів суддів Господарського суду Кіровоградської області №19 від 20 травня 2016 року, в Господарському суді Кіровоградської області проведено анонімне опитування учасників судового процесу (відвідувачів суду).

Інформування про заплановане опитування громадян – учасників судового процесу та відвідувачів суду відбулося за допомогою розміщення відповідного оголошення  на офіційній вебсторінці Господарського суду Кіровоградської області вебпорталу «Судова влада України», а також на офіційній сторінці господарського суду в соціальній мережі «Фейсбук».

Основним завданням соціологічного дослідження є оцінювання рівня якості роботи суду, зручність та комфортність перебування в суді, повнота та ясність інформації, сприйняття роботи працівників апарату суду тощо.

Анонімне опитування серед учасників судового процесу (відвідувачів суду) Господарського суду Кіровоградської області проводилось в період з 18 листопада по 13 грудня 2021 року.

Для проведення оцінювання наказом було створено робочу групу в наступному складі:

керівник робочої групи – заступник голови суду, суддя Кабакова В.Г.;

члени робочої групи:

керівник апарату суду – Ніколаєнко Т.Ю.;

начальник відділу управління персоналом – Приліпко О.В.;

головний спеціаліст відділу управління персоналом – Бабич Т.В.;

секретар приймальні – Куц О.П.

Працівників загального відділу (канцелярії) було забезпечено анкетами в паперовому вигляді для вручення їх учасникам судового процесу та відвідувачам суду протягом зазначеного вище періоду.

Також респондентам пропонувалось вміщати заповнені анкети в опечатану скриньку в строк до 13 грудня включно 2021 року, яка знаходилась на першому поверсі приміщення суду в коридорі (біля залу судових засідань №102). Окрім того, в оголошенні про опитування було зазначено про можливість надсилати заповнені анкети на  електронну адресу: kadry1@kr.arbitr.gov.ua.

На виконання вищевказаного наказу № 70 від 16 листопада 2021 року робочою групою 14 грудня нинішнього року відкрито скриньку, вилучено вміщені анкети, проведено підрахунок відповідей, наданих респондентами та складено протокол засідання комісії № 2 від 14 грудня 2021 року (додається).

За даними протоколу №2 від 14 грудня 2021 року засідання робочої групи з проведення оцінювання стану задоволеності роботою Господарського суду Кіровоградської області та стану судового адміністрування встановлено наступне.

Всього в скриньці виявлено 45 заповнених анкет, що на 15 анкет менше, ніж у 2019 році, у зв’язку з чим можна зробити висновок про незначне зменшення активності учасників судового процесу (відвідувачів суду).

Можливою причиною вищевказаного може бути зменшення загальної кількості надходження до господарського суду позовних заяв та, відповідно, розгляду суддями господарського суду судових справ, що в свою чергу зменшує загальну кількість учасників судового процесу, які беруть участь у розгляді судових справ.

 

ВИСНОВОК

Аналізуючи результати проведеного анкетування учасників судового процесу (відвідувачів суду) варто зазначити, що всього в опитуванні взяли участь 45 респондентів, з них більшість (53 %) людей молодого віку від 26 до 39 років, при цьому 29 чоловіків та 16 жінок.

Всі опитувані 100 % мають повну вищу  та базову вищу освіту, з них 39  мають вищу юридичну освіту.

Значна більшість респондентів (39) проживають в населеному пункті, де розташований суд, тобто в місті Кропивницький. 

У цілому більшості респондентам було легко знайти будівлю суду (89%), додзвонитися до суду та отримати потрібну інформацію (96%). Графік роботи загального відділу (канцелярії) дає можливість вчасно та безперешкодно вирішувати справи в суді (подати позов, ознайомитися з матеріалами справи, отримати копію судового рішення та наказ).

На питання анкети «У суді Ви представляєте?» 71 % респондентів повідомили, що представляють «Іншу особу (є адвокатом, юристом)», 20 % – «Особисто себе (є позивачем/відповідачем)» та лише 8,9 % респондентів зазначили «Інше», зокрема являються представниками державного органу, арбітражним керуючим, прокурором.

Під час опитування, 29 респондентів зазначили, що справа, в якій вони є учасником судового процесу, перебуває в процесі розгляду, 5 опитуваних зазначили, що розгляд справи ще не розпочато і 8 – вказали, що розгляд справи завершено (прийнято рішення у справі).

Зручність та комфортність перебування громадян у приміщенні суду (місця для очікування, доступ до побутових приміщень (туалетів), комфортність залів судового розгляду, освітлення, чистота приміщень тощо) більшість респонденти оцінили на оцінку «добре» та «відмінно». Проте є респонденти (7%), які оцінили зазначені вище умови на «задовільно», «незадовільно».

Щодо безперешкодного потрапляння людей з обмеженими можливостями до приміщення суду та користування послугами суду, респонденти, в більшості випадків, вказали на наявність такої можливості, надавши відповіді «Цілком так» та «Швидше так», що становить 84% від загальної кількості опитуваних. Поряд з цим, 11 % респондентів повідомили: «Швидше ні» та «Більш-менш (варіант: і так, і ні)», а двоє респондентів зазначили «Цілком ні».

Варто зазначити, що з боку Господарського суду Кіровоградської області вчиняються всі можливі заходи, для забезпечення доступу до приміщення суду осіб з обмеженими можливостями. Так, в суді наявний переносний пандус, розташовано один із залів судового засідання та канцелярію (загальний відділ) на першому поверсі приміщення суду. Поряд з цим, враховуючи те, що Господарський суд Кіровоградської області орендує приміщення, в якому він розташований у суду відсутня можливість збільшення площі існуючих будівель (приміщень) суду шляхом надбудови (прибудови), з метою створення належних умов для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Для сприяння особам з інвалідністю у реалізації їх прав щодо рівного доступу до правосуддя у Господарському суді Кіровоградської області визначено відповідальних осіб по забезпеченню рівного доступу до правосуддя маломобільних груп населення (МГН). Завданням вказаних осіб є, зокрема, надання безпосередньої допомоги МГН під час відвідування приміщення Господарського суду Кіровоградської області.

Інформація про відповідальних осіб по забезпеченню рівного доступу до правосуддя МГН, їх повноваження та контактний номер телефону, а також інша необхідна інформація, розміщена на офіційному вебсайті господарського суду.

Звертаємо увагу, що для забезпечення доступності  осіб з інвалідністю, зокрема осіб з вадами зору та слуху, господарський суд облаштував приміщення суду позначеннями (піктограмами), із застосуванням шрифту Брайля.

Всі респонденти, які взяли участь в опитуванні – 100% позитивно оцінили повноту, якість та доступність необхідної для відвідувачів суду інформації (наявність інформаційних стендів, зразків документів, порядку сплати судового збору, інформації щодо розміщення кабінетів та інших приміщень тощо). При цьому, 100% опитуваних зазначили, що їх повністю задовольняє інформаційна наповненість вказаних вище ресурсів Господарського суду Кіровоградської області (наявність необхідної інформації, цікаві відомості, зручність користування).

Учасники анкетування (60%) повідомили, що часто користуються офіційним вебсайтом Господарського суду Кіровоградської області на вебпорталі «Судова влада України» та офіційною сторінкою господарського суду в соціальній мережі «Фейсбук», а 35% – інколи користуються вказаними інформаційними джерелами суду, лише 4% зазначили, що не користуються взагалі.

На пропозицію респондентам повідомити: «Якої інформації, на Вашу думку, не вистачає на інформаційних ресурсах Господарського суду Кіровоградської області (вебсайті суду, офіційній сторінці господарського суду соціальної мережі «Фейсбук», інформаційних кіосках та стендах суду)?» останні зазначили:

  • не часто користуюсь;
  • необхідної інформації достатньо;
  • всього вдосталь;
  • інформація є цікавою, наповненою для сторін;
  • все ок.

 За результатами всіх проведених раніше опитувань учасників судового процесу (відвідувачів суду), Господарський суд Кіровоградської області, за наявності такої можливості, враховував пропозиції респондентів щодо покращення організації роботи та діяльності суду.

Крім того, з метою вчасного та належного повідомлення учасників судового процесу про інформацію щодо перенесення судового засідання у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, відрядженням, відпусткою судді тощо, керівником апарату суду видано розпорядження № 10 від 13 квітня 2018 року, яким зобов’язано помічників суддів повідомляти учасників судового процесу, шляхом розміщення інформації на офіційному вебсайті Господарського суду Кіровоградської області або іншими доступними засобами зв’язку, про перенесення судового засідання.

Так, повідомлення про те, що судове засідання у визначені в ухвалі суду дату та час не відбудеться та про перенесення судового засідання публікуються на офіційному вебсайті Господарського суду Кіровоградської області в розділі «Громадянам». Протягом 2021 року на офіційному вебсайті Господарського суду Кіровоградської області було опубліковано 5 повідомлень про перенесення судового засідання у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, відрядженням та відпусткою головуючого судді (судді-доповідача).

Дуже приємним є те, що майже всі респонденти (98%) на «Відмінно» та «Добре» оцінюють рівень етичної поведінки працівників апарату суду (доброзичливість, неупередженість, коректність тощо) та зазначили, що працівники суду старанно виконують свою роботу, не припускаються помилок, які призводили б до перероблення документів тощо.

Вказані результати свідчать про те, що працівники Господарського суду Кіровоградської області професійно виконують свої посадові обов’язки, є компетентними в своїй справі та цілком дотримуються правил етичної поведінки в спілкуванні із сторонами, учасниками судового процесу та відвідувачами суду.

Щодо оцінювання роботи суддівського корпусу респондентами були надані наступні відповіді.

Дотримання строків та процедур розгляду справ у Господарському суді Кіровоградської області 42 % (19 опитуваних) оцінили на – «Відмінно», 56 % (25 опитуваних) – на «добре» і 2 % (1 респондент) оцінив на «задовільно».

93 % опитуваних громадян повідомили, що останнє судове засідання, за їх участю, розпочалося вчасно, а 3 респонденти зазначили, що «зазвичай вчасно».

Значна більшість опитуваних (82%) відмітили, що господарським судом були враховані побажання при призначенні дня та часу судового засідання.

Крім того, 60 % респондентів зазначили про обґрунтованість затримок/перенесень розгляду справ за участю опитуваних, а 20% вважають, що затримки/перенесення розгляду їхніх справ не були обґрунтованими.

42 респондента вказали на те, що вони вчасно отримували процесуальні документи, 3 – зазначили – «зазвичай вчасно».

Рівень професіоналізму та етичної поведінки суддів (доброзичливість, коректність, неупередженість тощо) респонденти оцінили на «відмінно» – 28 опитуваних (62 %), «добре» – 16 опитуваних (36 %), «задовільно» – 1.

17 опитуваних зазначили, що рішення суду по справі було на їхню користь, 4 учасників анкетування зазначили, що не на їхню користь було прийнято рішення, 24 –  відмітили позначку «інше» зазначивши при цьому:

  • залежно від справи;
  • по-різному;
  • ще немає рішення;
  • як на мою, так і ні.

Варто зазначити, що 8,9 % опитуваних вказали, що планують оскаржувати рішення суду по справі, 38 % – не  планують цього робити, 53 % респондентів відмітили позначку «інше».

На питання в анкеті «Чи було рішення у справі викладено легкою, доступною для розуміння мовою?», 41 респондент повідомив  про те, що рішення суду у справі викладено легкою, доступною для розуміння мовою, і 4 опитуваних відмітили, що слухання ще триває.

Проведене опитування учасників судового процесу (відвідувачів суду) сприяло визначенню оцінки щодо рівня задоволеності громадян якістю різних аспектів функціонування суду для підвищення професіоналізму та ефективності його працівників. Зазначений захід сприяє покращенню взаємодії між громадянами та органами судової влади.

На особливу увагу заслуговує той факт, що переважна більшість учасників анкетного опитування, а саме 32 респонденти оцінили якість роботи Господарського суду Кіровоградської області на «відмінно», а 13 респондентів оцінили на – «добре».

На прохання Господарського суду Кіровоградської області до респондентів в анкеті залишити пропозиції для покращення роботи суду, висловити свої побажання щодо організаційного забезпечення діяльності суду учасники судового процесу та відвідувачі зазначили:

  • єдине побажання, працювати так же якісно і професійно, як протягом останніх років;
  • все дуже якісно, щиро дякую, побажання лише здоров’я усім!
  • не хворіти;
  • робота Господарського суду Кіровоградської області організована на високому належному рівні;
  • щоб всі були здорові;
  • мене все влаштовує;
  • дуже ввічливі, високопрофесійні працівники, яким хочеться лише побажати значних успіхів, кар’єрного і особистісного зростання та найшвидшого покращення посадових окладів;
  • так тримати;
  • все добре.

Враховуючи викладене, дане дослідження дало змогу з’ясувати, що діяльність Господарського суду Кіровоградської області отримала високу оцінку відвідувачів суду, яка є результатом щоденної та відповідальної роботи адміністрації суду, суддів та працівників апарату суду.

Результативна організація роботи, постійний контроль за діяльністю суду та систематичне підвищення рівня професійності і культури працівників апарату суду, направлені на зміцнення рівня довіри громадян до судової гілки влади, доступності судової системи, а також на покращення іміджу Господарського суду Кіровоградської області та господарських судів у цілому. 

Варто зазначити, що проведення опитувань учасників судового процесу та відвідувачів суду стало доброю щорічною традицією Господарського суду Кіровоградської області.

Так,  перше опитування відвідувачів було проведено господарським судом ще в 2012 році. З того часу кожного року Господарський суд Кіровоградської області проводить подібні опитування, узагальнює думки громадян щодо діяльності суду, розглядає пропозиції та, за наявності, зауваження, в результаті чого керівництвом суду приймаються управлінські рішення та, за можливості, впроваджуються заходи для покращення роботи суду. Однак у минулому році у зв’язку із посиленими карантинними обмеженнями, які були пов’язані із поширенням пандемії, анкетування учасників судового процесу (відвідувачів суду) не проводилось.

Завдяки пропозиціям відвідувачів суду, викладених у анкетах за попередні роки, господарським судом було збільшено кількість залів судового засідання; розміщено більше лав, стільців для комфортного перебування в приміщенні суду сторін та учасників судового процесу; висвітлено на офіційному вебсайті Господарського суду Кіровоградської області ПІБ помічників суддів та секретарів судового засідання; надано доступ відвідувачам до Інтернету через Wi-Fi; постійно оновлюється інформація на вебсайті суду та інформаційних стендах; у 2020 році було створено офіційну сторінку господарського суду у соціальній мережі «Фейсбук»; керівництвом суду систематично проводяться бесіди з працівниками апарату щодо підтримання ввічливості, доброзичливості та поваги до наших відвідувачів. 

Господарський суд Кіровоградської області щиро дякує всім громадянам, які взяли участь в опитуванні, а також за високі оцінки організації діяльності суду, теплі слова та побажання! Як і у попередні роки, в майбутньому господарський суд буде прикладати всіх зусиль для вдосконалення роботи суду, підвищувати рівень професійності і культури працівників апарату суду, брати активну участь в  зміцненні довіри громадян до судової гілки влади, доступності судової системи, а також постійно працювати на покращення іміджу Господарського суду Кіровоградської області та господарських судів у цілому.