flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз результатів опитування представників учасників судового процесу, відвідувачів господарського суду Кіровоградської області

19 грудня 2013, 16:24


Аналіз
результатів опитування представників учасників судового процесу, 
відвідувачів господарського суду Кіровоградської області
 
17.12.2013                                                                                               м. Кіровоград
 
При підготовці Плану роботи господарського суду Кіровоградської області на ІІ півріччя 2013 року серед інших заходів, присвячених святкуванню Дня працівників суду, керівництвом суду було заплановано проведення опитування представників учасників судового процесу, відвідувачів господарського суду Кіровоградської області щодо рівня організації роботи суду, практична користь якого вже була підтверджена досвідом попередніх років.
З метою організації вказаного заходу головою суду було видано наказ від 25.10.2013 № 137 "Про проведення опитування", згідно якого опитування проводилось з 4 по 15 листопада 2013 року.
Слід зазначити, що у поточному році запропоновані питання залишились традиційними, проте було збільшено період опитування у порівнянні з попередніми 2011, 2012 роками з одного до двох тижнів.
Незважаючи на те, що період опитування було збільшено, за результатами підрахунку кількості респондентів, які взяли участь у соціальному опитуванні, виявлено незначну різницю у порівнянні з минулими роками.
Це пояснюється тим, що більшість відвідувачів господарського суду Кіровоградської області є постійними представниками учасників судового процесу.
Метою проведення даного соціального дослідження, як і в минулому році, було з’ясування суспільної думки щодо рівня організації роботи господарського суду Кіровоградської області та підвищення ефективності роботи суду.
Під час опитування відвідувачам господарського суду Кіровоградської області було запропоновано відповісти на запитання анкети, що стосувалися суб'єктивного сприйняття ними діяльності судової установи.
Питання, за якими визначалась суспільна думка, також були традиційними, що надало можливість порівняти відповіді респондентів та побачити як змінилась їх оцінка.
Шляхом узагальнення заповнених учасниками судового процесу та відвідувачами суду анкет, було одержано об'єктивну інформацію про організацію роботи господарського суду Кіровоградської області, необхідну для виявлення проблемних питань та прийняття відповідних управлінських рішень направлених на їх вирішення та удосконалення діяльності судової установи.
За підсумками проведеного опитування, у якому взяли участь 199 респондентів, можна зробити висновок щодо наступного.
 
Соціально-демографічні характеристики респондентів
1) Стать
Серед учасників судового процесу та відвідувачів господарського суду Кіровоградської області переважну більшість складають чоловіки – 113 або 56,8%, жінки – 85 або 42,7%.
 
2) Вік
За віковим критерієм половину опитуваних (51%) складають особи віком від 30 до 54 років, 31 % - від 18 до 29 років, 6 % - 55 і більше років, а 12 % не відповіли на поставлене питання.
   
3) Освіта
Більшість респондентів мають повну вищу освіту (177 чи 89%), базову вищу (бакалавр) – 9 чи 4 %, середню спеціальну – 6 чи 3 %, незакінчену вищу – 3 чи 1 %, повну загальну середню – 1 чи 0,05 %, не вказали освіту 3 респонденти (1 %).
        
4) Професійна категорія
Переважна більшість респондентів (107 чи 53 %) є спеціалістами у галузі права, керівником (заступником) підприємства, установи – 27 чи 14 %, службовцем – 21 чи 11 %, підприємцем – 13 чи 6,5 %, працівниками правоохоронних органів, військовослужбовцями – 10 чи 5 %, спеціалістами технічного профілю (з вищою освітою) – 4 чи 2 %, інше – 9 чи 4,5 %, 11 респондентів (5,5 %) не вказали свою професійну категорію.
       
5) Статус учасника судового процесу
107 респондентів (53,7 %) є професійними юристами, 84 чи 42,2 % - учасники судового процесу, з них: прокурор – 13 чи 6,5 %; позивач – 21 чи 10,6 %; відповідач – 14 чи 7 %; третя особа – 6 чи 3 %, 15 респондентів (7,5 %) не відповіли на дане запитання анкети.
                  
 
6) Місце проживання
Як свідчать результати опитування 79 відвідувачів господарського суду Кіровоградської області (40 %) проживають у м. Кіровограді, 39 у межах Кіровоградської області (19 %), 25 у інших областях України (13 %), а 55 не вказали населений пункт, у якому проживають (27 %).
                
7) Частота звернень до суду
Переважна більшість респондентів (122 чи 61,3 %) звертається до господарського суду Кіровоградської області часто, оскільки є професійними юристами, 26 чи 13 % особисто звернулись до суду при виникненні спірної ситуації, 23 респонденти чи 11,6 % були викликані до суду як відповідач, третя особа, експерт тощо, 22 респонденти чи 11,1 % звернулись до суду вперше за власною ініціативою, 6 респондентів чи 3 % не відповіли на дане запитання анкети.
 
               
8) Категорія справи
127 чи 58,3 % опитуваних приймали участь у справах майнового характеру, приблизно однакову кількість склали справи немайнового характеру та справи про банкрутство – 62 чи 28,4 % та 56 чи 25,6 %. 7 респондентів чи 3,5 % не відповіли на дане запитання анкети.
 
             
9) Мета візиту до господарського суду
 
Як свідчать результати проведеного опитування 147 респондентів чи 74 % прибули до господарського суду Кіровоградської області задля виступу у справі як учасника судового процесу, 45 чи 23 % - надати документи на виконання вимог ухвали суду, 35 чи 17,6 % здати позов, запит лист та інше до загального відділу (канцелярії) суду, 19 чи 9,5 % отримати судове рішення господарського суду Кіровоградської області, 13 чи 6,5 % отримати інформацію про рух судових справ, та однакова кількість (по 5 чи по 2,5 %) – отримати іншу інформацію чи з інших підстав.
 
                  
Умови перебування у суді та обслуговування відвідувачів
1)    Як змінилася робота господарського суду за останні роки?
Більшість респондентів 116 чи 58,3 % відзначили поліпшення роботи нашого суду за останні роки, 43 респонденти чи 21,6 % вказали, що вона залишилась на тому самому рівні, 34 респондентам чи 17,1 % було важко відповісти на вказане питання, 6 респондентів чи 3 % не вказали відповідь на дане запитання анкети.
При цьому, визначальним моментом є те, що жоден із опитуваних респондентів не відмітив погіршення роботи господарського суду Кіровоградської області.
               
2) На які проблеми в роботі господарського суду Кіровоградської області Ви звернули увагу під час його відвідування?
Так, 145 респондентів, що складає 73 % не відзначили жодних проблем у роботі суду, 18 респондентів чи 9 % вказали відсутність необхідної кількості залів судового засідання, 16 респондентів чи 8 % нарікали на недостатню кількість місць для очікування, 8 респондентів чи 4 % відмітили бюрократичну тяганину, по 5 респондентів чи по 2,5 % зазначили відсутність доступної інформації для відвідувачів та інші проблеми (зокрема, відсутність роздягальні та туалету для відвідувачів), а 11 респондентів чи 5,5 % взагалі не відповіли на вказане запитання анкети.
               
3) Оцінка виконання посадових обов'язків помічниками суддів
Практична більшість респондентів (154 чи 77,4 %) повністю задоволені роботою помічників суддів, 38 респондентів чи 19 % швидше задоволені, при цьому 1 відвідувач (0,5 %) виявився не дуже задоволений їх роботою.
6 респондентів чи 3 % не відповіли на вказане запитання анкети.
              
 
4) Оцінка виконання посадових обов'язків секретарями судового засідання
 
Так, більшість відвідувачів, які прийняли участь в опитуванні, а саме 147 чи 74 %, повністю задоволені роботою секретарів судового засідання, 28 чи 14% швидше задоволені, 1 респондент (0,5 %) виявився не дуже задоволеним їх роботою, а 23 респонденти (11,6 %) не відповіли на дане запитання анкети.
             
5) Оцінка виконання посадових обов'язків працівниками загального відділу (канцелярії)
Як свідчать результати анкетування, 145 респондентів чи 73 % вказали, що вони повністю задоволені роботою працівників загального відділу (канцелярії), 28 чи 14 % швидше задоволені, 4 чи 2 % не дуже задоволені, 1 респондент (0,5%) відзначив, що він не задоволений роботою даного відділу, а 22 чи 11 % не надали відповідь на вказане запитання анкети.
              
6) Оцінка організації особистого прийому громадян керівництвом господарського суду Кіровоградської області
29 або 76,3 % опитаних респондентів, які були на особистому прийому громадян керівництвом господарського суду, залишились задоволеними організацією прийому, 4 респонденти швидше задоволені, 1 респондент вказав, що він не дуже задоволений, 4 респонденти не відповідали на дане запитання анкети. Значна ж кількість респондентів, 161 із 199 чи 81 %, зазначили, що вони не були на особистому прийомі у керівництва суду.
             
7) Оцінка якості роботи апарату господарського суду Кіровоградської області
На думку переважної більшості респондентів (109 чи 55 %) робота апарату суду налагоджена належним чином та не викликає нарікань, 52 відвідувача (26%) зазначили, що взаємна ввічливість і повага співробітників апарату і відвідувачів суду позитивно вплине на якість роботи апарату суду, 21 респондент (10,6 %) вказав на необхідність підвищення професійного рівня працівників апарату суду, 14 відвідувачів (7 %) відмітили необхідність підвищення культурного рівня працівників апарату суду, 5 респондентів (2,5 %) запропонували свій варіант відповіді (зокрема, вказували на необхідність підвищення рівня заробітної плати, надання працівникам апарату суду доступу до Інтернету, тощо), а 9 респондентів (4,5 %) не відповіли на дане запитання анкети.
              
8) Своєчасність початку судового засідання
Як убачається з результатів опитування, 113 респондентів чи 56,8 % не зустрічали випадків несвоєчасного початку судового засідання, 60 респондентів чи 30 % вказали, що несвоєчасний початок судового засідання був викликаний продовженням розгляду попередньої справи, 10 відвідувачів чи 5 % зазначили, що несвоєчасний початок судового засідання був пов'язаний з технічними проблемами, 7 респондентів чи 3,5 % відповіли, що несвоєчасний початок судового засідання був викликаний очікуванням учасника судового процесу, який спізнювався та така ж кількість респондентів вказала на зволіканням з боку судді, 4 респонденти чи 2 % відмітили у анкеті пункт "Інше", а 8 відвідувачів чи 4 % взагалі не відповіли на дане запитання анкети.
            
Інформаційні ресурси
На оцінку якості роботи судової установи безпосередньо впливає доступність інформації про організацію роботи та структуру суду, графіки розгляду справ, вимоги щодо наявності зразків процесуальних документів, інформації із зазначенням розташування судових приміщень, щодо порядку сплати судового збору, реквізитів та розмірів платежів тощо. Особливо це важливо для осіб, які не мають юридичної освіти та досвіду участі в судовому процесі.
 
1) Джерела отримання інформації щодо роботи господарського суду Кіровоградської області
 
Переважна більшість респондентів – 130 чи 65 %, отримують необхідну інформацію про роботу суду через сайт господарського суду Кіровоградської області, 69 респондентів чи 35 % користуються телефоном приймальні суду чи судово-інформаційного центру, 39 респондентів чи 19,6 % особисто спілкуються з працівниками апарату суду, 21 респондент чи 10,5 % користується ПАК "Інформаційний кіоск", 9 відвідувачів чи 4,5% зазначили власний варіант відповіді, а 7 чи 3,5 % не відповіли на дане запитання анкети.
            
 
2) Оцінка рівня інформаційного наповнення веб-сайту господарського суду Кіровоградської області
 
46 респондентів чи 23 % із загальної кількості відвідувачів, які прийняли участь в опитуванні, зазначили, що вони не користуються сайтом господарського суду.
Поряд з тим, 95 респондентів чи 68 % від кількості респондентів, які користуються веб-сайтом суду, вказали, що вони повністю задоволені рівнем його інформаційного наповнення, 40 респондентів чи 29 % частково задоволені, 2,8 % зовсім не задоволені, а 14 респондентів чи 7 % взагалі не відповіли на дане запитання анкети.
              
 
3) Оцінка рівня інформаційного наповнення ПАК "Інформаційний кіоск"
Половина респондентів – 100 чи 50,2 % зазначили, що не користуються ПАК "Інформаційний кіоск", 32 респонденти чи 76,2 % від кількості відвідувачів суду, які користуються ПАК "Інформаційний кіоск", повністю задоволені рівнем його наповнення, 9 респондентів чи 21,4 % частково задоволені, 1 відвідувач чи 2,3 % вказав, що зовсім не задоволений, а 56 респондентів чи 28 % не відповіли на дане запитання анкети.
Варто зазначити, що інформаційне наповнення програмно-апаратного комплексу "Інформаційний кіоск" здійснюється господарським судом в межах технічних можливостей даного апаратного комплексу.
               
4) Оцінка рівня інформаційних послуг, які надаються в телефонному режимі
Значна кількість респондентів (53 чи 27 %) не звертались за наданням таких послуг.
Поряд з тим, переважна більшість респондентів, які отримують інформацію через телефон господарського суду, а саме 106 чи 76 %, повністю задоволені рівнем надання інформаційних послуг у телефонному режимі, 27 чи 19,3 % частково задоволені, 7 чи 5 % зовсім не задоволені, а 6 респондентів чи 4,3 % не відповіли на дане запитання анкети.
                 
 
Підсумкова оцінка
Переважна більшість респондентів (60 %) поставила оцінку "Відмінно",           38 % опитуваних поставили оцінку "Добре" і лише 1,5 % "Задовільно" – загальній організації роботи господарського суду Кіровоградської області.
4 відвідувачі не відповіли на дане запитання анкети.
 
                 
Висновки
 
Дане опитування надало відповіді на ключові питання, які були поставлені в програмі соціального дослідження.
Особливої уваги заслуговують відповіді, надані учасниками опитування на запропоноване в анкеті питання стосовно того, як змінилась робота господарського суду Кіровоградської області за останні роки.
Так, позитивним є те, що більшість респондентів відзначили поліпшення роботи нашого суду за останні роки, решта учасників анкетування вказали, що вона залишився на тому ж рівні або не змогли відповісти на дане питання, оскільки звернулись до суду вперше.
При цьому, жоден із респондентів не відмітив погіршення роботи господарського суду Кіровоградської області.
Незважаючи на те, що переважна більшість відвідувачів проблем у роботі господарського суду Кіровоградської області не відзначила, необхідно наголосити на тому, що, як і у попередні роки, залишаються невирішеними питання стосовно відсутності необхідної кількості залів судового засідання, місць для очікування та роздягальні для відвідувачів суду тощо.
Зауваження, зазначені в анкетах, є очікуваними та доречними.
Адміністрація господарського суду з метою вирішення вказаних проблем неодноразово зверталась до Державної судової адміністрації України, одним із основних напрямів діяльності якої є забезпечення судів приміщеннями, які б відповідали вимогам щодо здійснення правосуддя.
Однак розв'язання цієї нагальної проблеми відбувається вкрай повільно через ряд об'єктивних причин, однією з яких залишається обмежений обсяг фінансування.
Стабільно високою є оцінка, надана роботі помічників суддів, секретарів судового засідання та працівників загального відділу (канцелярії), що свідчить про укомплектування апарату суду висококваліфікованими кадрами.
100% опитаних респондентів, які були на особистому прийому громадян керівництвом господарського суду, залишились задоволеними організацією прийому.
Також більша половина респондентів вважають, що робота апарату суду налагоджена належним чином та не викликає нарікань, проте на думку незначної кількості учасників анкетування позитивно на якість роботи  суду вплине взаємна ввічливість, повага співробітників апарату і відвідувачів суду, підвищення професійного та культурного рівня працівників апарату суду.
За результатами опитування вбачається, що більшість респондентів отримують необхідну інформацію щодо роботи господарського суду Кіровоградської області з офіційного веб-сайту, також значна частина відвідувачів користується телефоном приймальні суду чи судово-інформаційного центру, безпосередньо звертаються до працівників апарату суду, користується ПАК "Інформаційний кіоск".
При цьому, майже усі респонденти, які користуються веб-сайтом господарського суду Кіровоградської області, задоволені його інформаційним наповненням.
Слід зазначити, що переважна більшість учасників анкетного опитування, а саме 60% оцінили організацію роботи господарського суду Кіровоградської області як "відмінно", 38 % - "добре", лише 1,5 % - "задовільно".
Як і в попередні роки, діяльність господарського суду Кіровоградської області отримала високу оцінку відвідувачів суду, яка є результатом щоденної роботи адміністрації суду, суддів та працівників апарату суду.
Результативна організація роботи, постійний контроль за діяльністю суду та систематичне підвищення рівня культури працівників апарату суду направлені на зміцнення рівня довіри громадян до судової гілки влади, доступності судової системи, а також на покращення іміджу господарських судів у суспільстві.